La un nou început de an școlar, aproape trei milioane de copii au trecut astăzi pragul școlilor și liceelor din toată țara, unii bucuroși, alții deja plictisiți și fără chef.
La acest apel au lipsit peste 700.000 de copii care nu sunt înscriși nici la grădinițe nici la cursurile școlilor.
Ce se va alege de acești copii? Ei vor construi economia viitoare a unei Românii dezvoltate, sau vor face parte dintr-o clasă de paria care va perpetua sărăcia, analfabetismul sau va îngroșa rândurile lucrătorilor prost remunerați din agricultura țărilor dezvoltate? Guvernul PSDNL nu are nici până în prezent politici integrate și planuri concrete pentru a asigura viitorul copiilor și a susține familiile cu copii.
Printre cele mai grave probleme ale sistemului de educație din România sunt sub-finanțarea cronică, politizarea sistemului, abandonul școlar, absenteismul, analfabetismul funcțional a peste 40% din absolvenții școlilor și chiar analfabetismul pur și simplu al celor care termină școala și chiar ajung ajung la o facultate, sănătatea emoțională și mintală a copiilor, dar și violența și bulying-ul din școli.
Noi, Verzii, ne întrebăm: Oare noile modificări propuse de Ministerul Educației vor rezolva aceste probleme? Probabil că vor rezolva o parte și doar într-o măsură prea mică, în timp ce celelalte probleme se agravează an de an.
În acord cu liniile directoare ale UNICEF, iată ce propunem noi, Verzii, pentru a da tuturor copiilor din România șansa la o educație de calitate și o viață decentă:
- Investiții prioritare în educație (7% din PIB), în cercetare (3% din PIB), în sănătatea și viitorul copiilor.
- Principiile ”Copiii pe primul loc” și ”Nici un copil fără acces la educație și sănătate” să fie incluse în toate strategiile naționale. Crearea unui grup interministerial care să coordoneze elaborarea și aplicarea acestor strategii integrate. Plus implementarea unor sisteme concrete și eficiente prin care copiii și tinerii să poată participa la dezvoltarea politicilor și adoptarea deciziilor care îi privesc.
- Depolitizarea sistemului de educație. Pentru funcțiile de conducere din școli/ licee și din inspectorate să fie selectate doar cadre didactice cu studii de masterat, rezultate foarte bune demonstrate la clasă în minim 5-8 ani de carieră didactică și activitate de cercetare/ creație pedagogică. Meritocrație, nu PCR!
- Susținerea și îmbunătățirea sistemului de formare vocațională, cu stagii de practică reale. Corelarea unităților de pregătire vocațională cu piața muncii.
- Pentru copiii din familiile cu venituri sub medie, implementarea la nivelul întregii țări a Indemnizației pentru școlarizare (care să acopere necesarul de rechizite și cărți) și a Pachetului Minim de Servicii, care să acopere celelalte nevoi ale fiecărui copil (masă caldă, îmbrăcăminte-încălțăminte adecvată, igienă, sănătate, asistență și consiliere)
- Dezvoltarea în fiecare cartier și localitate a Centrelor de servicii integrate, care să asigure accesul la resurse de învățare (inclusiv digitale), servicii de after-school și de recuperare a lacunelor de învățare, plus Pachetul minim de servicii.
- Creșterea atractivității meseriei de profesor – creșterea salariilor la nivelul categoriilor profesionale bine plătite, degrevarea profesorilor și școlilor de rapoarte inutile, o mai mare independență de decizie a profesorilor și școlilor în ce privește predarea, strategiile didactice și materialele folosite.
- Consolidarea capacității administrației locale de a pune la dispoziția școlilor și a sistemelor de educație, sănătate, social, date și informații de calitate privind situația fiecărui copii.
- Îmbunătățirea sistemelor medicale de prevenție și asistență medicală primară în toate localitățile din România. Doar un copil sănătos are capacitatea să învețe.
- Toate orașele, municipiile, satele să devină localități prietenoase cu copiii și familiile cu copii.
Copiii merită toată atenția, pentru că ei reprezintă viitorul.
#Copiii_pe_locul_1 #Educație_de_calitate #Verzii